tisdag 12 februari 2008

Skärpning, SVT! (Mina stalltips inför lördag)

SVT är dåliga på att uppdatera hemsidan. Det är redan tisdag och inte en enda av kommande lördagens tävlande har nämnts. Faktum är att de i princip inte uppdaterat sedan vinnarintervjuerna sist, i princip.

Nåja, jag får väl utgjuta mig över de kommande tävlande med den ynkliga information jag har!

Det är inte många jag känner igen i listan.

Ola
Jag har hört någon nämna honom och att han skulle vara något att ha, men jag har inte en susning om vem han är eller vad han gör. Han kan omöjligen vinna.

Enligt hemsidan spelade han fotboll innan han var med i Idol. Hm. Det känns igen. Både Julio Iglesias och Rod Stewart har gjort ungefär samma karriärval. Fast de är båda bättre tror jag. Till och med Julio. Och det säger inte lite det!

Lasse Lind
Nope. Det där vet jag heller inte vem det är. Tragiskt. Inte ens hemsidan kan bidra med mer än att han en gång skrivit en låt. Typ.

the Nicole
Va f*n? Någon måste ju vinna. Hittils inte en enda jag vet vem det är. Ett etniskt bidrag. Det är aldrig bra.

Alex
Om den här killen vet jag faktiskt alldeles för mycket. Varför är något jag inte kan gå in på här, med hänsyn till tredje part, men han har inte en suck. Han är mer hjälplös än en trebent igelkott på en motorväg. Hopplös och chanslös och humorlös.

Grabben var med i Fame Factory och hängde med Bert i Skara för ett par år sedan. Samma säsong var Linda Bengtzing med och hon var SÅÅÅ BRAAA!!! Det var inte han. Han sjöng duett med Tone Norum. Det lät inte bra. I TV-programmet framstod han som en blyg flickidol. Mycket talar för att han inte är så blyg som han är tråkig. Bert tog tillbaka honom två veckor efter att han blivit utröstad eftersom han var "bra TV". Och ändå vann han inte.

Musikaliskt åstadkom han då en handfull tonårsballader. De var ok för sin genre, men det är en rätt smal genre.

Han har senare gjort en handfull folkparksspelningar och nog uppträtt på något köpcentrum. Kanske.

Han håller inte för detta. Inte en chans.

Rongedal
Vem?
Det ser ut som gubbar som tänker göra något folkviseinspirerat och Svenskt med en nyckelharpa. GRABBAR, DET FUNKAR ALDRIG!!!

De kan vara årets almogebidrag. Skulle man kunna tro, men tydligen är det något diskoaktigt. Det kan vara ännu sämre. Den här låter tror jag suger.

Sanna Nielsen
Hon brukar göra karismalös diskodunk och börjar väl bli rutinerad nu, för hon har varit med mer än en gång. Men hon är inte bra. Hon spelas nog i den Volvo S70 med spoiler och aluminiumfälgar som står parkerad framför korvmojjen på landet, så hon ligger nog bra till för en andra chans, eller kanske till och med direkt finalplats givet motståndet. Hon har en förfärlig dialekt. Kanske den fulaste som finns, och hon kan inte sjunga bokstaven R. "Våga' Duuuuuu, Våga' jaaaaaaaa!" sjöng hon förra året. Usch!

Nej, jag tycker inte om det hon gör.

Andra generationen
Ännu ett etniskt bidrag. Både kebabpizza och Slivovitza är lätta att associera med forna Jugoslavien, liksom Andra Generationen som kan antas syfta på Andra Generationens Invandrare.

Det här skulle kunna vara ett roligt bidrag, men jag tror faktiskt inte att det är bra. Musikaliskt alltså. Men eftersom de är humorgänget (Gud vet att Alexander Schöld inte är med i det!!!) kan de få skrattpoängen.

Johnson & Häggkvist
Kvar finns bara de självklara vinnarna. Det här kommer ju att bli lite löjligt. Ska de två proffsen, som kanske dessutom har en bra låt, tävla mot de där stolpskotten? Tjena! Två hyenor mot 7 kaniner.

Jaja. Det var min gissning.

Nu, över till min kollega.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken stenkoll du har... Ska bli spännande att läsa vidare om din melodifestivalrapportering!

:-)

/applecore (seriös schlagernörd)

Sanna sa...

Nu vill jag bara kommentera på sak igen. De som dunkar vid korvmojen kör inte hottad V70, kanske i Stockholm men här nere i the real banjoland körs det hottade 855or på sin hjöd! Men skit samma Sanna Nielsens musik är för mina öron som när någon drar naglarna längs en gammal hederlig krittavla - isch!

Jag fortsätter följa din eminenta melodifestivalsrapportering!

Isidor sa...

Ah, ah. Sanna, ska man märka ord ska man göra det ordentligt. Inte V70. S70. Inga raggare kör herrgårdsvagn.

Men ja, 850 kanske det borde vara. Eller 740.