onsdag 13 februari 2008

Inför lördag

Nu kan man ju som sann entusiast tycka att det inte finns något viktigare att göra på lördagarskvällar i melodifestivaltider än att sitta klistrad framför tv:n, men om vi inte ligger däckade i influensa så kommer jag att missa delfinal två på lördag och då det blir ingen direktrapportering därifrån från mig. Däremot kommer jag självfallet att spela in alltihop så ni slipper inte mina kommentarer i efterhand.

Men med bara artisterna att gå på så är mina tips inför lördagen att direkt till finalen går:
Johnson & Häggkvist
Jag tror inte att det finns på världskartan att inte den här duon går till finalen. Det spelar ingen roll vad de har för låt, hur konstigt Carola är klädd eller om tevesändningen skulle brytas mitt i deras framträdande. De går till final ändå.

Ola
Här tror jag tonårsflickfansen kommer göra sitt och skicka Ola till finalen. Isidor vet inte vem Ola är men han är så uppenbart fel målgrupp för den här artisten så det är inte förvånande. Inte heller här tror jag själva låten egentligen är avgörande för avancemang.

Andra chansen är knepigare men jag tror ändå Sanna Nielsen kniper den ena platsen. Jag har lite svårt för henne (håller med Isidor om att hennes dialekt är något av ett handikapp åtminstone i sångsammanhang) men hon har ju uppenbarligen sina fans. Själv minns jag att hon har varit med i festivalen flera gånger men kommer inte ihåg något av hennes bidrag. Däremot minns jag att hon hade rätt mysko kläder ett år.

En vild gissning är att den sista andra chansen platsen denna vecka går till något av bidragen med etnisk touch eftersom åtminstone ett sådant bidrag måste gå vidare varje år.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Man kanske skulle spela upp det bandade programmet från i lördags bara för att fräscha upp minnet och komma i rätt moood inför deltävling 2. *tam-tiddeli-aaaj-laaav-juuuurupp*

Anonym sa...

Sanna N är Sveriges yngsta tant och det är tanter och deras gelikar som hejar på henne. Hon sjunger f ö på engelska i år så kanske kommer dialekten inte att vara så tydlig...

Isidor sa...

Väl rutet, äppleskrutten!
Kunde inte sagt det bättre själv. Du är observant, så cred till dig!