fredag 15 februari 2008

Isidors omdömen efter att ha lyssnat på låtarna

Först och främst vill jag citera en bildtext från hemsidan:
"Sen kom dem, Carola and Andreas".
Det är numera formellt korrekt svenska att skriva "dom" enligt SAOL och andra. Om man inte kan skillnaden på De och Dem kan det vara en bra idé att utnyttja den regeln.

Sanna Nielsen ska ha cred efter intervjun, för hon verkar väldigt avspänd och sympatisk. Faktiskt. Hon ger ett proffsigt intryck.

Filmsnuttarna från festen igårkväll visar en Nicole med viss Star Quality. Glitter. Herrar Rongedal, däremot, ger intryck av att vara grymt lantis.

Carola och Andreas Johnson var rätt roliga ihop i sin intervju. Avspända. Också lite proffsigare än en del andra. Det ser lite tonårsförälskelse ut. De fick en engångskamera i present. Hon verkar värre än jag. Hon har slarvat bort massor av kameror. Han har också slarvat bort och haft sönder en massa kameror. Jag har bara kraschat en. Och ett par objektiv.

Webreportern, som vunnit en tävling, knackar på en logedörr, och hittar Alex med t-shirten halvvägs över huvudet. Hoppsan.
Lasse Lindh är faktiskt en av få som skrivit sin egen låt. Han räknar dessutom själv inte med att gå vidare. Det är ju klädsamt.

Nu, till låtarna.
Ola
Ola, ja, det är lite John Farnham-varning. Men dåligt. Det låter faktiskt förfärligt. Det kunde varit reklam för ett tyskt flygbolag. Ja, det kanske är det folk vill ha, men icke desto mindre: DET SUGER APBALLE!!! Ja, alltså, inte bara för att jag ogillar honom instinktivt, utan även relativt objektivt. Låten är inte bra. Tyvärr har han väl en chans.

Lasse Lindh
Det är ju iallafall inte Sahara Hotnights. Jag har svårt för för mycket Stockholmska på det "söta" sättet. Det kommer att bli en hit på radio*, men han är helt chanslös. Sån här musik måste nötas in. Och dessutom lät det faktiskt, som Pia sa, bra tråkigt. Den kan bli svår att nöta in på mig. Nej, Lasse är nog rökt är jag rädd.

the Nicole
Det låter onekligen lite ryskt. Detta är faktiskt dåligt. Hennes engelska lät bättre i intervjun än i sången. Lite för etniskt, men det är å andra sidan kanske det som ska till för att plocka poäng i stora Eurovision, som ju numera vinns av halvetniskt diskotrams från öststaterna. Nej, hon är nog också rökt.

Alex (som hans vänner kallar honom)
FY FAN!!!!
Han har en ruggigt klen röst. Det här är årets flickidolspoppojkebidrag. De tar ibland poäng från småflickorna, men det var dåligt. Usch va dåligt. Det går inte att kompensera röst utan ordentlig klang med reverb och tung raggarvolvobas.
Även rent objektivt måste jag säga att det här suger. Det var det sämsta. Sämre än Ola och the Nicole ihop. Jag hoppas även fjortisarna ute i stugorna inser det, men risken är att de inte gör det.

Rongedal
Chanslöst. Glömde de hälften av instrumenten hemma? Det här var som en dålig upphottning av Beegees för 2000-talet. Nope. De går bort.

Sanna Nielsen
Ju mer jag hör all den andra dyngan, desto mer tror jag på den här tjejen, som jämförelsevis är duktig. Hon har en betydligt bättre röst än många av de andra. Mer rutin också. Och, som Pia sa, en powerballad sitter sällan fel. Det har hänt att sådana vunnit alltihop...

Andra Generationen
Vad är det för dynga? De försöker vara Wilmer X på det lokala juggehaket. Nope...
Det var faktiskt inte heller bra. Herregud. Vad händer?

Johnson & Häggkvist
Japp. Det låter typiskt Andreas Johnson och det är precis rätt sorts pampiga popp som gör sig på scen, särskilt med Carolas karisma. De kommer att kliva ut sist och verkligen vara finalnumret. De vinner imorgon. De vinnor eventuellt hela skiten. Det är så att jag kan komma att bli tvungen att krypa till korset och erkänna att jag gillar det. Men inte än...


Slutsats
Johnson & Häggkvist vinner. Såklart.
Ola kommer tvåa på att han är en stadig flickidol.
Sanna Nielsen kommer tre på att hon är ett Säkert Kort och gör det hon ska bra. Men låter räcker nog inte ända fram.
och slutligen (aj aj aj. Det gör ont ont ont) Alex kommer fyra. Jag hoppas bara att han inte tar en finalplats.


* Hälsar Kattmamman

3 kommentarer:

Pia sa...

Vad skriver du? "Alex kommer fyra". Jag tror faktiskt till och med tjejer i yngre tonåren har bättre vett än att rösta på honom. Låten verkar fjantig, han är inte charmig och de kommer redan ha röstat på Ola.

Isidor sa...

Jag hoppas du har rätt, vid GUD jag hoppas du har rätt.

Men Bert, som brukar ha rätt, bröt mot sina egna regler i Fame Factory och skickade tillbaka honom.

Det här handlar faktiskt inte bara om talang hos artist, låtskrivare och producenter. Glöm inte det.

Men hellre Ola än Alex. Lätt.

Han faller förhoppningsvis på att han verkligen inte kan ta en kamera. Han är ju så tråkig att till och med glitter, ljus och garvade kameraproffs inte kan dölja det.

cjl sa...

Puff. Oerhöt mäktigt. Andreas och Carola bör bli kvällens vinnare, och än så länge står de ju ohotade i Globen..