lördag 23 februari 2008

Äntligen!

Igår var en hektisk dag med barnkalas på dagen och jobbkalas på kvällen, och däremellan ingen tid för Undersökande Melodifestivaljournalistik.

Men nu är jag på!

Man kan se en film med guidad tur på arenan,. Det är minsann inte glamoröst bakom scen! Sunkiga omklädningsrum och gud vet allt...

En konstnär har målat ikoner av artisterna. Det var rätt roligt.

BWO - Lay Your Love On Me
BWO låter som de brukar. De ska tydligen ha en häftig show med en bur som flyger iväg. En gång höll Tommy Lee på att bryta ryggen i en liknande konstruktion. Det är lite tråkig musik. Fast motståndet är nog rätt mjäkigt, och BWO är duktiga...
De har många flickpoäng att plocka på sin söta sångare. De kan nog gå vidare ordentligt.

Mickey Huscic - Izdajice
Dagens etniska bidrag. På både bosniska och engelska. Eller är kanske Ainbusk kvällens etniska bidrag? Det här suger apskaft. Det är tråkigt och dåligt. City skrev att han försöker vara Eros Ramazzotzti, men han har riktigt långt kvar. Fullständigt chanslös. Jag tror termen är "Bortom Hopplöst".

Frida feat. Headline - Upp o Hoppa
Frida är cool, och det kan man nog plocka många poäng på! Lite reggea och lite sommarkänsla. Det är inte riktigt tufft och latjo nog. Lite för utslätat. Det stör mig en aning, men jag tror hon torskar stort. Eller kanske andra chansen?

Thérèse Andersson - When You Need Me
Hon pratar om saga med vind och vatten och dramatiskt. Det ska bli John Bauer och Sagan om Ringen över föreställningen. Lite pretto? Låten ska vara både rock och opera. Det kan bli bra...
Specialdesignade italienska smycken. Suck.
Jag är lite svag för den här pampiga stilen. För det är rätt pampigt. Och hon är riktigt duktig. Men opera vinner sällan...

Patrik Isaksson & Bandet - Under Mitt Tunna Skinn
Han har inte utvecklats alls som artist sedan han började. Påstår han. Jag tror inte på det.
Patrik Isaksson har trogna fans. Han är gammal i gamet och det här är uptempo och poppigt. Lite lagom lätt att komma ihåg och sjunga med. Bra schlager. Det här mitt hetaste tips för vinnaren. Inte alls illa...

Caracola - Smiling In Love
Tre söta flickor. Det kan bli kass, faktiskt. De har varit husband och sånt innan och varit med förr bakom. Precis som Rongedal. Och det kunde ju bli bra...
De kanske är duktigare än flickkvartetten från första tävlingen, men kanske ändå för mycket SmåTjejer På Scenen för att vinna. Men det är trallvänlig schlager.
Andra chansen?

Ainbusk - Jag Saknar Dig Ibland
Låten handlar om en barndomskamrat till textförfattaren som "blev sjuk och gick bort". Det låter ju party-party...
En ballad av den här sorten vinner inte idag. Det tror jag inte. Lite för tantigt. Stilen gick liksom ut någon gång i mitten på nittiotalet. Nope. De klarar sig inte. Tråkig tråkig...

Eskobar - Hallelujah New World
Fy f*n! Det här suger apskaft. Det är dåligt på alla plan, och jag misstänker starkt att de kommer att framföra det kass också. Den här låten saknade verkligen alla företräden. Genomkass rakt av. Helt och fullständigt chanslös. Förmodligen kommer de sist. Hoppas jag!


Det var mina gissningar.

Inga kommentarer: