fredag 15 februari 2008

Omdömen efter att ha lyssnat på bidragssnuttarna

Jag stör mig som tusan på att man inte kan få höra hela låtarna som föregående år pga SVT:s piratkopieringsfobi (eller kanske snarare deras knähundsmentalitet mot det skivbolag som ger ut samlingsskivan från festivalen), men efter att här är mina omdömen efter att ha lyssnat på de ynkliga enminuterssnuttarna.

Ola
Årets John Farnham-bidrag, enligt uppgifter till och med med säckpipor som flimrar förbi i början. Sådana poppar upp då och då (minns Magnus Bäcklund och In the name of love häromåret). Jag tror det här är en låt som passar Ola (efter vad jag kan bedöma så låter den i linje med hans andra låtar) så alla hans ordinarie fans känner nog igen sig och röstar. Eftersom jag inte har någon personlig antagonism mot Ola (till skillnad från vissa andra icke namngivna personer) så tror jag han går vidare.

Lasse Lindh
Inte för att jag har örnkoll på Sahara Hotnights men jag kan inte se några som helst likheter med dem i den här låten (om inte snutten man kan lyssna på är det minsta representativ för låten som helhet). Det här hamnar i snällschlager-med-kluriga-rim kategorin. Om Lasse ser lika gullig ut på scen som låten är så kan det nog funka.

The Nicole
För en sekund ser jag...Ertha Kitt framför mig när jag hör The Nicole men det går fort över. Sen tror jag hon vill vara Britney Spears och sen blir allt förvirrat etno med grekiska(?) övertoner.
Jag köper det inte.
Och Razborka, är det verkligen en bra titel på en låt?

Alexander Schöld
För utslätat, för menlöst och tråkigt, tråkigt, tråkigt. Bert Karlsson kanske vill att Alexander ska vara en flickidol men jag tror inte det funkar att stå och sjunga om nån jädrans fågel på det här bleka sättet för att bli en.

Rongedal
Disco! Med falsettsång. Det var ju lite oväntat. Här tror jag det hänger på scenframträdandet. Är det kul och bra så kan denna låt kanske utmana, åtminstone till andra chansen.

Sanna Nielsen
Jag vet inte om det är dialekten som skiner igenom i alla fall eller om det bara är allmän svengelska som gör att Sanna sjunger "Empty ruuuuuuum". Men bortsett från det: minst en powerballad ska det vara i finalen och och jag tror Sanna kommer dit, kanske via andra chansen.

Andra Generationen
Att tänka sig att det här bidraget var bland de bästa av de flera tusen som skickades in till medodifestivalen i år. Jag vill verkligen inte veta hur kassa somliga andra bidrag var i så fall. Det kanske ska vara humor men jag skrattar inte.

Johnsom & Häggkvist
"In the name of love...one man in the name of love"...får man verkligen ha covers med i melodifstivalen? Det känns som att det egentligen är meningslöst att kommentera den här låten. Carola och Andreas kommer gå till final no matter what. Punkt.

Inga kommentarer: