söndag 10 februari 2008

Musiksmak och fördomar

Jag har inga fördomar mot folk med olika hudfärg. Jag störs inte det allra minsta av att folk förälskar sig i andra med samma kön. Det är min fullständiga övertygelse att det är en fråga om personlighet och annat sådant och inte kön som är avgörande för vilka yrken man är lämplig för.

Men jag har fördomar om vissa samhällsgrupper i övrigt.
Folk som bor i radhus i förorten. Där pappa kör lastbil och mamma jobbar med något annat icke-akademiskt. Där barnen går klädda i camo-byxor och leker krig i trädgården och tävlar i MotorSport För Barn. Som har en liten ettrig luden äcklig hund.

De lyssnar på Magnus Ugglas senaste. Bara. Högt. De plockar verkligen Magnus Ugglas sämsta också. De med discodunk och texter om tragiska människor som super och datear och gud vet allt.

Och de är, i mina ögon, arketypen för människor som tar Melodifestivalen på allvar, och köper skivan och verkligen tycker att Velvets låt var bra.

3 kommentarer:

Sanna sa...

*skrattar så tårarna sprutar*

Inga fördomar var det, nejdå inga alls ;0) Du glömde faktiskt de matchande träningsoverallerna =0>

Pia sa...

Fördomar som fördomar eller hur? ;p

Jag ser att det här är en tvärseriös satsning. Heja, heja.

Men varför står det piri som rubrik till höger?

Isidor sa...

Ja, i allra högsta grad tvärseriös. Och ja, jag har fördomar, juh. Grannarna har inte matchande träningsoveraller. De har matchande jeans och matchande joggingskor/kängor.

Och strikt talat är det tveksamt om det verkligen är fördomar. Jag föredrar termen "på erfarenhet grundade åsikter".

Jag ser två möjliga varianter till att det står "Piri" som rubrik på min länklista. Det ena är att du är min idol, Pia, det andra är att jag klantat mig i min administration av bloggen. Vi får se. Det kanske byts ut och då beror det inte på att du fallit i aktning.