lördag 7 februari 2009

Förhandskommentarer

Okej, jag har snabblyssnat på snålprovlyssningsbitarna som finns utlagda på Svt:s hemsida (det är ju väldigt troligt att piratkopieringen av låtar minskar drastiskt om man inte kan lyssna på hela låten på förhand...jag lovar, det finns säkert någon som har föreslagit att man inte ens ska kunna varken se eller höra melodierna om man inte köper dem på dvd (självklart kopieringsskyddad)). Nåja, tillbaka till ämnet: kvällens låtar.

Ska jag döma av det som gick att lyssna på så verkar kvällens bidrag rätt tjatiga. Det är nästan så jag undrar om låtskrivarna har fått betala per ord de använder och känner att det gäller att använda så få som möjligt.

Kommentarer bidrag för bidrag:
1. Nina Söderquist - Tick Tock
Cher möter Meatloaf och det rockar rätt fett (på ett schlageraktigt sätt), inte minst på grund av Nina Söderquists maffiga röst.

2. Jonathan Fagerlund - Welcome to my life
Årets första pojkbandsbidrag. Killen ser lite ut som Jimmy Jansson på bilderna. Kan få en del tonårsflickröster.

3. Shirley Clamp - Med hjärtat fyllt av ljus
Jag gillar Shirley Clamp men hon verkar ha fastnat i ett powerballadfack när det gäller melodifestivallåtar. Och den här tycker jag inte verkar vara den bästa att döma av provlyssningen. Jag tycker Shirley är värd bättre.

4. Scotts - Jag tror på oss
Tydligen var Linda Bengtzing erbjuden den här låten men hon tackade nej. Det gjorde hon nog helt rätt i.

5. Emilia -You're my world
Tjosan och hejsan och gladpop från Emilia som är minst lika sockersöt som när hon hade sin jättehit "Big big world". Kanske tänkte Emilia att "world" är hennes turord för det återkommer hela tiden i låten.

6. Alcazar - Stay the night
Alcazar är inte lika bra utan Magnus Carlsson, men jag vill gärna att det ska gå bra för dem ändå. Tyvärr tycker jag också här att låten verkar rätt tjatig. Men vem vet, med ett glamouruppträdande så kanske det funkar ändå.

7. Caroline af Ugglas - Snälla, snälla
Redan innan Isidor skrev något hade man ju fatta att det här skulle vara hans favorit. Själv har jag lite svårt för Ugglas men med den här balladen kan hon nog få en del röster.

8. Marie Serneholt - Disconnect me
Kanske är det här bidraget vi ska skicka till den internationella finalen för att få röster från öststaterna? Jag har i och för sig aldrig fattat de som tycker Maire Serneholt är en hottie men jag är ju fel målgrupp för hennes charm.

Inga kommentarer: