fredag 13 februari 2009

Veckans förhandslyssning

Delfinal två och av provlyssningen att döma så är startfältet den här veckan bra mycket starkare än förra veckan.

Jennifer Brown - Never been here before
Hur det går för den här soulballaden hänger nog mycket på framträdandet. Låten är okej men av enminutssnutten känns den inte som den sticker ut särskilt mycket. Men ett glamourframträdande från Jennifer (och hon är ju i sig själv alltid skitsnygg) så kan kanske låten lyfta till nya höjder.

Lili och Sussie - Show me heaven
Att höra Lili och Sussies låt är som att öppna en tidskapsel från 80-talet. Inget har egentligen förändrats. Men det behöver inte vara dåligt i det här sammanhanget. Och låten är inte dålig i Lili och Sussi-genren. Kan de väcka nostalgifaktorn hos alla som var med då det begav sig förra gången så kan det kanske räcka långt.

Markoolio - Kärlekssång från mig
Markoolio goes Magnus Uggla utan absolut gehör? Sånginsatsen är inte mycket att hurra för men Markoolio är på något vis ändå lite gullig. Jag har dock svårt att se att låten skulle gå till final men man dagisbarnens röstkvot ska ju å andra sidan aldrig underskattas.

Amy Diamond - It's my life
Är inte den här låten lite entonig? Samma hela tiden, vers som refräng. Men Amy Diamond är ett energiknippe utan like så på scen kanske det låter bättre. Låt oss hoppas.

H.E.A.T - 1000 miles
Hårdrockarna som enligt uppgift egentligen tycker de är för coola (eller för hårda) för melodifestivalen. Jag fattar inte varför. Det här låter som helt ordinär melodifestivalhårdrock. Taktfast, svallande hår och kanske ett par nitbyxor.

Lasse Lindh & Bandet
Jag kan inte bedöma den här låtens chanser för jag kan bara inte med sån här Håkan Hellström- wannabe-musik. För mig går den här låten tvärbort.

Måns Zelmerlöw - Hope & Glory
Sång, dans, fart och fläkt och ett sjuhelsikes leende låten igenom är ingen högoddsare när det gäller Måns Zelmerlöv. Klart mycket bättre låt än flickvännen Mari Serneholt förra veckan och säkerligen fler röstbenägna fans. Jag blir nog lite förvånad om inte Måns tar sig final faktiskt.

Cookies n Beans - What if
Ingen melodifestival utan ett countrybidrag och här kom det, en finstämd liten countryballad. Jag skulle spontant säga att den inte går till final på grund av att det är fel forum för en sån här låt men å andra sidan, folk röstade på Caroline af Ugglas förra veckan så allt kan hända.

Inga kommentarer: