fredag 27 februari 2009

Veckans förhandslyssning

Star Pilots - Higher
Frågan är: tänker gruppen köra pilotutstyrseln som de har på bilderna som visas till förhandslyssningen när de kör låten på lördag? Ska vi få lite Top Gun -känsla kanske? Tyvärr verkar ingen av gruppmedlemmarna vara någon Tom Cruise (ja, han är scientolog och hoppar i soffor men han är ju inte helt oäven att titta på ändå). Och låten? Den låter ju som "Waiting for a Star to Fall" med Boy Meets Girl. Från 1989.


Sarah Dawn Finer - Moving On
Jag vet inte: jag tycker det låter rätt trist men det kanske kan ändras när man ser låten live. Sarah Dawn Finer har en maffig röst och pondus på scen så det kanske lyfter på lördag.

Maria Ernman - La Voix
Börjar vi inte kunna det här? Varenda melodifestival: ett hårdrocksbidrag, ett countrybidrag, ett reaggebidrag och här kommer nu popoperabidraget. Gäsp.

Thorleifs - Kissin' In The Moonlight
Traditionell dansbandsmusik är inte direkt min kopp te men det hindrar ju inte att det är många andras favorit. Lagom sväng och en doft av långa kragsnibbar. Med Christer Sjögren häromåret i färskt minne så skulle det inte förvåna mig om Thorleif går till final.

Agnes - Love love love
Sjunger Agnes genom näsan? Det här låter som anonym pop med schlagertonartshöjning men Agnes gör sitt bästa för att få tryck i det hela och kanske kan det bli roligare i direktsändning?

Susanne Alfvengren - Du är älskad där du går
Det hjälper inte att man har en charmig gotländsk dialekt om man har en dötrist låt. Sorry Susanne.

Next 3 - Esta Noche
Det kunde man ju ge sig tusan på: här kommer årets rap och årets latinolåt i ett. Den här låten påminner om någon annan men jag kommer inte på vilken just nu.

Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng - Killing Me Tenderly
Det här måste om inte annat vara veckans snyggaste duo. Jag vet inte vad jag ska säga om låten: kompetent men inte så kul kanske?

Är det inte trista låtar i årets festival eller är jag bara ovanligt negativ i år? Jag börjar bli benägen att tycka att blir det inte bättre än så här så kan vi väl skippa resten av alla dessa miljoner deltävlingar och andra chanser och konstiga juryval och bara skicka Måns Zelmerlöw eller de där hårdrockarna till Moskva direkt? Fast då skulle vi ju missa fler lördagar med Petra Mede och hon har ju blivit bättre och bättre för varje vecka. Äh, vi kör väl vidare då.

Inga kommentarer: