lördag 21 februari 2009

Isidors förhandstippning

Jag har låtit bli att läsa Pias åsikter innan jag jag skriver mina egna, men när jag är klar, ska nog rätta henne där hon missuppfattat något.

#1 Velvet - the Queen
Gudomligt tråkigt. Det är tur för henne att hon är snygg för det här verkar vara bortom skittråkigt. Jag vet inte vad man kallar det, men det känns som enformig musik avsedd att dansas till av människor som egentligen inte tycker om musik, men tycker om att röra sig när de är fulla. Det här FÅR inte gå vidare!

#2 Rigo & The Topaz.... I got you
Också rejält tråkigt. Ut slätad pop-nästanreggea med den klassiska halvraprösten som måste finnas i en sån här låt. Bobban goes Träningsoverallpåkampingplatsen. De kommer att le mycket på scenen, röra sig mycket och se omåttligt lyckliga ut. Och INGEN kommer att minnas låten när de gått ut från scenen. Hittills, bara besvikelser, trots låga förvätningingar.

#3 Molly Sandén - så vill stjärnorna
Kvällens svenska ballad i valstakt. Med tonartshöjning.
Lite åt det pampiga. Det här är kvällens tantröster går nog till Molly. "Det är så fiiiiint." Av de tre första är detta det bästa. Fast det lämnar en del övrigt att önska ändå.

#4 E.M.D. - Baby, Goodbye
Kvällens pojkband. Tre söta grabbar med pojkröster. Lite stämsång. Måns Zelmerlöv Wannabe, vilket säger en del...

#5 Mikael Rickfors - Du vinner över mig!
Han har varit med rätt länge, och ändå liksom inte riktigt blivit något. Det här var tråkig poprock som Orup lät 1989. Faktiskt inte bra. Alls.

#6 Maja Gullstrans - här för mig själv
Oj, så sött. En lite flickröst. Madonna 1984. Må-bra-pop. Av det tråkigare slaget. Hon kommer nog att vara omåttligt sockersöt på scenen. Låter det som. Jag har liksom hört låten förr. Fast bättre.

#7 Sofia - Alla
Pop. På spanska. Det här är nog tänkt att bli en hit på tonåringarnas spritsemestermål runt medelhavet. Blond flicka goes Shakira. Trist.

#8 BWO - You're not alone
De låter som de brukar. Precis. Den sockersöte pojken låter som han brukar, men i år kör de en ballad. Lite mer Army of Lovers, och lite tråkigare än vanligt, när en del av öset är borta, men de brukar vara karismatiska på scen.


Sammanfattning: Lätt årets svagaste fält. Med rejält marginal. När jag sätter BWO på piedestal säger det mer om övriga bidrag än om de själv, och de är lätt bäst ikväll.

Då ska vi se vad Pia säger, och ifall hon missuppfattat något.

2 kommentarer:

Pia sa...

Ha, du ser: jag har rätt och eftersom du tycker som jag så får du godkänt du med ;).

Isidor sa...

Ja, du. Vad ska vi göra? Linda Bengtzing är ju inte med, så det blir liksom inte detsamma...