lördag 6 februari 2010

Isidors tips inför kvällen

... är ringa. På grund av magsjuk, och sedan pluggsjuk fru, samt två barn att ta hand om, har jag helt enkelt inte hunnit göra min Research ordentligt. Jag har inte läst kvällsblaskans melodifestivalbilaga! usch!

Nu har jag, kanske, en liten stund medan barnen är upptagna (de slåss) när jag kan läsa vad DN:s Mattias Dahlström har att säga i frågan. Han ger ganska låga betyg åt de åtta bidragen. Någon får en fyra. Jag antar att det är på en skala från ett till fem.

Det är inte många jag hört talas om innan, måste jag säga. Salem Ala Fakir är ett bekant namn i allmänhet, liksom Anders Ekborg. Nog brukar väl Jessica Andersson vara med, och sjunga något smörigt blont? Men...

Det är dock inte otänkbart att vi åtminstone kan få både Gult och Kort, med lite tur. Fast kanske inte ikväll.

Och dessutom är Linda Bengtzing är inte med. Det är en skam. Ett elände. Bedrövligt. Christer: SKÄMS!!!

1. Ola - "Unstoppable"
Något poppigt, med tydlig takt. Trallvänligt. Kass. Opersonligt. Jag har svårt för det flin Ola uppvisar på en bild. Han kommer att få många småflicksröster, och är säkert från någon dokusåpa.

2. Jenny Silver - "A place to stay"
Vem fan är Jenny Silver? Aldrig hört talas om. Hon har fått det högsta betyget av kvällens deltagare av DN:s Mattias, men vem är han? Han har högst tveksam trovärdighet hos mig.
GUUUUUUU' va tråkigt. Som Madonna när hon är som sämst. Fast sämre, för det är inte ens orginalet. Tråkigt. Dödstråkigt.

3. Linda Pritchard - "You're making med hot-hot-hot"
Det där båda inte gott. Bara titeln antyder att detta är smörja. I bästa fall. Och vem är denna Linda? Ännu en vi aldrig hört talas om.
Japp. Nu har jag lyssnat! BLÄ! Det här är en flört med de öststater som numera brukar gadda ihop sig. Det kan mycket väl finnas Etniska flickor på scen, som slår på stora trummor. Hon lär iallafall ha något kort på sig. Men knappast gult. Detta låter som det sämsta skvalkanalerna har att bjuda på. Det faktum att Mattias valt att ge detta bidrag en tvåa, och inte ett minus femtioelva totalmördar all cred han någonsin kan ha haft. Sorry Mattias, men du är nog en sopa är jag rädd.

4. Pain of Salvation - "Road Salt".
Ja, det är ju ett relevant inlägg i en samtida debatt, antar jag. Årets metal? Låt oss höra...
Japp. Årets metal, men i år är det inte pudelrock, utan ett mer modernt sound. Fast det är en ballad. Sannolikt den lätt bästa låten såhär långt. En riktig röst. Det känns som om de kan få min röst. Kanske.

5. Anders Ekborg - "The saviour"
Alltså, är han inte skådespelare? Det blir aldrig bra när skådespelarna ställer upp här. Aldrig. Den har också fått sämsta betyg. Mattias kallar den en tre minutersmusikal, och använder ord som "svulstig" och "pompös". Ja, det känns ju inte osannolikt, va? "Stad i ljus" för 2010?
Ja, fast dåligt. Hans röst är alldeles för liten för den här musiken. Pretentiös tror jag är ett bra ord. Och så lite på italienska? Jodå. Hade gjort sig bättre med en operasångare. Nej, hörrni. Det här sög. Lite som Italiens Pamppopp, fast på engelska av en svensk som gjort sig känd för annat än musik.
Kass.

6. Jessica Andersson - "I did it for love".
Jessica brukar vara totalt karismalös, men kompetent. Hon brukar ha Smäktande Ballader. Hon brukar vara hemskt vacker, och ändå... trist. Faktiskt.
Japp! Pampig ballad i tretakt. Lite samma genre somm Anders Ekborg. Fast faktiskt mycket bättre. Ganska klassiskt. Inte så dåligt som det mesta annat ikväll. Tillsammans med metalgänget är hon nog min favorit ikväll. Tror ni hon har gul klänning?

7. Frispråkarn - "Singel"
Jadå. Lite Rinkebysound. Hiphop och text om radhus och tjej som inte fattade. Jojo. Sopa. Sån här musik begriper jag inte. Av en hel rad skäl. Den har inte här att göra, för HipHop handlar i allmänhet om texter. Och texten är på svenska, så ingen begriper den som inte är svensk, och då blir det liksom inget kvar. Dessutom var texten kass. Helt meninslös. Inget om Getto, utan bara att det var synd om honom för att han var en idiot som, med rätta, blivit lämnad.
Inte bara kass, utan Ultrakass. Väl i nivå med Linda. Fast annan genre. Och det är missfostret har fått Godkänt av Mattias? Nä du.

8. Salem Al Fakir - "Keep on walking"
Jo, men den titeln var ju... orginell. Typ. Inte.
Stråkar och poppigt. Dansvänligt. Tror jag. Men guuuuuuu' va tråkigt.
kass.

Sammanfattningsvis:
kass. Kvällen kommer att bjuda på rikligt med dålig musik.
Och jag som gjort tårta och bjudit in vänner och städat och allt. Vad fan är det här?

Nä, du Pia, vad säger du? Ska vi lägga ner, eller är det alltid såhär dåligt, och vi ser det ändå?

Inga kommentarer: