lördag 1 mars 2008

inför kvällen!

Idag blir det ett långt inlägg inför kvällen.

SVT har i år lottat ut möjligheten att få intervjua en handfull artister back-stage till kreti och pleti. I Karlskrona vann en knattereporter, som, med dunkande puls och svettiga handflator fick fråga Linda Bengtzing om hon var nervös. Det blev rätt roligt. Linda Bengtzing gjorde som alltid ett strålande främträdande, även som back-stage-artist.* Hennes brallor är så tajta att hon inte kan sitta vettigt med dem. Det verkade som om hon hade lite ångest för lördagskvällen för det. Att tvingas stå en hel kväll med de klackarna låter som tortyr!

De hade sin mingelfest på Carlscrona. Båten alltså. Det är båten svenska flott-kadetter åker på långresa med. Det är inte jättestort...

Calaisa berättar att Kicki Danielsson var deras idol när de var små. De har kallats Svenska Dixie Chicks. Låten är en hyllning till en nära vän som gått bort. Har vi hört det förr? Det blir liksom alltid lite pretto, inte glittrig glamour som det brukar vara.
Låten är pretto. Det är för tråkigt och för country för svenska folket, tror jag. De går nog inte vidare.

Nicklas Strömstedt har inte "vågat" vara med innan, men han menar att han snart är för gammal så det är nu eller aldrig. Han är en romantiker. Hellre hoppfull än hopplös. Jag säger pretto! Han får AIK-skosnören. Kattmamman är kär i Nicklas Strömstedt, men hon har ju erkänt dålig smak. Jag har lite svårt för folk som sätter en stor del av sin identitet i att de hejar på ett visst lag. Särskilt om laget är AIK. "Hej, jag heter Nicklas och jag håller på AIK". Han har en AIK-tattuering som ingen fått se tidigare. Suck.
Fast han har hängt med Per Gessle och Gyllene Tider. Det är lite coolt. Han ska ladda genom att sova och inte gå ut och slarva. Han ska också låta bli att ge efter för kakfaten som Charlotte Perelli tydligen strör omkring sig för sina medtävlare**...
Varför ser han alltid ut som om han håller på att tappa en prilla?
Låten är ganska vanlig Nicklas Strömstedt och kommer att spelas på alla ölhak för 40+are hela sommaren. Det låter lite som det Per Gessle producerat de senaste åren. Han vinner inte, men han går nog till andra chansen, tror jag. Den här plattan lär jag inte köpa. På sin höjd andra chansen.

Linda har specialdesignade stövlar. Med paljetter, höga klackar osv.
Hon skulle egentligen vilja göra mer hårdrock, men kanske ändå inte. Men hon säger att det kommer nog ändå. Hon fick en jordgubbsmugg. Hon är Jordgubbsodlarens Dotter, och älskar jordgubbar. Hon har varit så trött på att putsa purjolök att hon är trött på det. Hon är bäst och vinner nog. Hon påstår sig vara värdelös på mingelfest för hon blir nervös. Hon vill ha ett gäng där hon känner alla och alla sitter ner när hon är på fest.
Låten är Linda Bengtzing som vi vill ha henne. Det här är skitbra. Den roliga texten är förstås hopplös utomlands, men man kan inte få allt. Hon är galet duktig, och det är schlager som fastnar. Jag hoppas bara svenska folket fattar det. Hon borde vinna. Fast hon hade kunnat få vara lite rockigare. Lite.

Sibel berättar hur man blir ett mingelproffs. Man ska vara glad och ha kul så att det syns. Hon har gjort en cover på monsterlåten från förr-förra året. Hon får den att låta som precis vilken wailande skräpmusik som helst. Hon har tagit en rätt ball, rätt udda låt, och tagit bort alla dess kvaliteter. Varför? Skriv något eget istället. Sopa. Sådeså!
Vi kan tydligen förvänta oss... hm... hon står ensam med en fantastisk klänning. Och fläkt och far inte runt så mycket. Hon ska tydligen "bli en fantastisk bild". Hon är tacksam för att hon får vara med även om hon inte går vidare. Nej, det gör hon nog inte, men en ödmjuk attityd är ett stort plus i kanten! Men jag har ändå verkligen svårt för den här tjejen.
Sibel har kvällens pampiga ballad med fläkt. Men det är tråkigt tråkigt. Hennes röst är alldeles för klen för det här. Man behöver vara Celine Dion för att sjunga sådant här, och det är hon inte. Karismalöst.

Charlotte Perelli hade missat den lilla detaljen rörande Låga Klackar på inbjudan till mingelfesten. Vilket nerköp!
Hon berättar att hennes pappa har ett brinnande intresse för musik, men begränsad talang. Hennes mamma, å andra sidan, har en stor talang, men bryr sig inte så farligt. Kombinationen kan ju hjälpa om man ska bli artist.
Jag har sett henne live på musikalen Skönheten och Odjuret (jag blev bjuden) och hon är galet duktig på att sjunga, men hon är en genomrutten skådis.
Hon sjunger på engelska. Det brukar hon väl inte, va? Låten har blivit rejält haussad och kallad en säker vinnare av alltihop. Ja, den är rätt pampig och hon är en av de allra duktigaste artisterna som deltar överhuvudtaget, men den är ändå lite tråkig. Det finns annat som är bättre. Även utöver Linda Bengtzing. Men hon får, precis som Androla, framträda med ett pampigt nummer sist. Det gick inte förra gången, men folk kanske har lärt sig att rösta på den de faktiskt tycker bör vinna den här gången. Hon går nog vidare.

Daniel Mitsogianni har fått en pall. Linda har tröstat honom när han var nervös. "Gå till Nordman, för de är coola."
Om Nicklas kommer att spelas på 40+haken kommer detta att spelas på alla svensk-orter i Grekland hela sommaren. Typisk sommar-disko. Tråkigt och chanslöst. Hoppas jag. Ett försök att göra om Helena Paparitzou (stavas det så?), fast rejält mycket mindre karisma.

Nordman spelar bowling och kör gocart. Förr hade deras turné-ledare i uppgift att boka gocart-banor längs med hela turnén. De bränner inte en häxa de "illustrerar ett tragiskt människoöde".
Låten är vad vi alltid hör från dessa grabbar. Den handlar om en ung flicka som blir anklagad för att vara häxa och bränd. En otäck text, och det gör de bra och låten är rätt catchy med ett schysst beat. Den här låten får många poäng. Kanske den går vidare?

Fronda har rejäla tatueringar. Han har ett band på scen. Det talar alltid för något mer rockigt. Han har skrivit låten själv, som jag förstått det, och det är också cred.
Men det var inte rockigt, utan halvetniskt hiphop-aktigt. Kass. Han är nog rökt. Fast refrängen är lite kul med roliga textrader, och trallvänligt. Fast det står sig nog inte i konkurrensen i Dödens Grupp.

Jag ser att det inte riktigt stämmer i mina beräkningar ovan. Bara två får gå vidare. Jag är rädd att Linda Bengtzings storhet kanske går det obildade, smaklösa svenska folket förbi. Geni tenderar ju att upptäckas alldeles för sent. Det skulle isåfall innebära att Charlotte Perelli och Nordman går direkt till final och att Linda Bengtzing och Nicklas Strömstedt går till andra chansen.

Och jorden kommer att gå under av miljöförstöring. Det beror också på att Folk Inte Begriper, men man får inte blunda för fakta ändå.

Ibland undrar jag om jag är för hård och elak i bloggen. Sibel är säkert ingen sopa. Hon sjunger betydligt bättre än jag. Tror jag. Men hon har gett ett sådant intryck i de intervjuer jag sett. Undrar om det beror på att intervjuerna inte ger en rättvis bild, eller på att folk är nerviga och spelar när det kommer en kamera. Fast Charlotte Perelli spelar inte framför kameran. Jag har sett henne spela, och det var något helt annat.

* Jag tänker anamma den syn på prograganda som används i bland annat Nordkorea där man t.ex påstår att Kim Jong Il aldrig slår annat än hole in one när han spelar golf. Det gör inte Linda Bengtzing heller.
** Charlotte Perelli nekar.

Inga kommentarer: