onsdag 11 mars 2009

Ännu en förhandsgranskning

Ikväll har jag och Minsta Sonen ingående studerat final-bidragen, medan storebror nattades av Mamman.

Vi var ense.
Det enda förlåtande draget hos Sofia var en öststats-sexig, lågbudget Catwoman-dräkt, inköpt på BR, storlek 170cl. Det är min fulla övertygelse att den Internationella Sophögen Juryn valde Sofia för att hon hade de obligatoriska trummerskorna i bakgrunden. Ett gemensamt drag hos många av de senare årens vinnare är just att någon bankar på mycket stora trummor en bit bak på scenen. Gärna lättklädda flickor. Jag skiter egentligen i vilket språk man sjunger på. Serbourkrainska, Grekiska, Engelska eller Svenska kan kvitta, men att man inte kan sjunga alls stör mig. Och det kan inte Sofia. Hon sjunger försumbart bättre än jag. "Men gör det bättre själv då!". Ja, sången hade jag nog faktiskt inte gjort mycket sämre själv. Men jag hade inte varit lika fin i Catwoman-dräkten. Jag har fortfarande en del mage att arbeta bort...

Alcazar hade två förlåtande drag. De är duktiga och proffsiga. Och även de kunde stoltsera med åtminstone en utstuderad outfit, som syftade till att dra uppmärksamheten från den gudsförgätna genuint totalt karismalösa låten till blondinens ben. De hamnar nog i helvetet de också, för inget av det där räcker för frälsning. Inte ens lite. Hur är det möjligt att vara så estetiskt vacker och så proffsig och samtidigt så ofantligt fullständigt totalt karismalösa som de här tre (och deras låt) är? Och hur kan man hitta alla tre rekordinnehavarna och få ihop dem i samma... Vad heter det? De är inte band, för de spelar inget. Gäng? Vokalistgrupp? Clowntrupp? De var matchade sinsemellan med sanna 80-talsfärger av turkost och rosa. Jag är inte säker på att det heller är något positivt. Har de lånat sitt namn av den klassiska, tvivelaktiga bananrepubliksgeneralen i Tintin?

Alltså, Sofie är tippad Jumbo. Alcazar kommer inte att komma näst sist, tyvärr, men det borde de.

EMD var faktiskt också ganska ruttna. En halvtrist låt och, om man ska vara helt ärlig, de sjunger inte bra nog för sammanhanget. Det var knappt rent. Klena röster. Om de är snygga under hattarna överlåter jag åt någon annan att bestämma, men om jag skulle byta läggning skulle de här inte ha högsta prio. Trots att de är "schlagerstjärnor".

Övriga då?

Ja, där fanns ju några som var ok, men verkligen inte bäst. Molly och Agnes, till exempel. Helt ok, men inte något man minns. Molly kommer att vara helt galet grym när hennes röst fått växa färdigt, men hon är inte där riktigt än. De faller dock på tråkiga låtar i första hand, snarare än taffliga framträdanden.

Malena är ju intressant. Det känns som om operapopen inte utvecklats en millimeter sedan Andrew Lloyd Webber pusslade ihop Phantom of the Opera*. Det är exakt samma sound i den här som i det berömda ledmotivet från den musikalen. Inte fullt lika vass röst, och framförallt märks det att hon inte är van att sjunga annat än opera. Hennes röst stämmer liksom inte när det inte är opera hon sjunger. Som om hon håller tillbaka. Det är nog synd, tror jag. Den sticker ut en aning, men, helt ärligt, är det bra? Jag är tveksam. Jag skulle inte bemöda mig att kopiera hennes låt till min iPod...

Måns Zelmerlöv sticker också ut en aning. Han har lite mer karisma, lite snyggare outfit på sina dansflickor, och en aningen bättre låt än åtminstone den sämre halvan av startfältet på lördag. Och han är skitduktig. Han har det lilla extra, och, till skillnad från flera av de andra fimpar han inte en enda chans att förmedla sin välsäljande blick till kamerorna. Han är helt enkelt lite bättre. Lite som Alcazar, fast med karisma och en låt.

Så återstår några. Emilia stiger en aning i aktning nu efter ett tag. Hennes låt är bra. Det är mycket Supremes över den, men hennes röst ligger ett snäpp efter Diana Ross. Och hon har en guldklänning. Hon ligger rätt bra till hos mig. Det här är nog en låt jag nästan kunnat tänka mig att lyssna på. Alla ni som känner mig och vet att jag, trots den här bloggen egentligen är en hård kille som lyssnar på Metal och så, behöver ju inte säga något om just detta i fortsättningen, va?

Sarah Dawn Finer är också helt ok. Hon är duktig, och hennes låt funkar.

Caroline af Ugglas. Ja... Hon är ju liksom bäst. Hon har inte här att göra. Hon är för bra, för speciell, för karismatisk och... Tyvärr. Hon har fel genre. Men hon är bäst.

H.E.A.T är nog trots allt min favorit trots att jag vet att de är chanslösa, till och med mot whatsthereface i Alcazar. De har många rätt. Jag gillar låten, de har halat fram ALL rekvisita och ALLA moves och poser de kunde hitta. Gitarrduell, hoppa från trummis-podiet, se arg ut, sparka i luften och så vidare och så vidare. Och de är duktiga. Fast det stör mig mer med ett sådant band än alla de andra att det är playback faktiskt. Hos de flesta är det så uppenbart att musikerna bakom är rekvisita och en del av den visuella showen, men så är det inte, normalt, med ett metalband, och då blir man lite, lite besviken, men sådan är ju nu en gång för alla tävlingen, och allt tyder på att de kan på riktigt också.



* Som det för övrigt finns en annan, amerikansk, musikalvariant av, med samma story, men annan musik. Den är också bra, men man kan bli mycket förvånad om man tar fel. Minns du?

Inga kommentarer: